- av Fina Samtir -
Det er umulig
å fastslå hvor magien entret historien. Mot det har magikere spunnet et
ugjennomtrengelig slør av myter og blendverk. Trolig har den menneskelige
skapning alltid benyttet religion og ritualer til ulike formål. Og magien har
utviklet seg gjennom dette.
I
de magiske legenders verden oppsto kunsten i Egypt. Der magikerne forvandlet
staver til slanger, og fikk gresshoppesvermene til å brenne på himmelen. Mest
trolig drev de egyptiske prester og prestinner datidens religionsutøvelse. Og
som all religionsutøvelse vil den ha trekk som man også finner brukt innenfor
seremoniell magi. Hvorom allting er, så har magien en tydelig arv fra Egypt. De
egyptiske guder, Osiris, Isis, Thoth og Horus, med flere, brukes fortsatt av
moderne magikere som gudeformer.
I legendenes
verden lever en del okkulte historieskribenter, der de starter sin gjennomgang
av den europeiske magis historiske skikkelser med bibelske herr Moses. Han som
delte havet i to, slo vann ut av en stein, talte med en brennende busk og fikk
det til å regne mat ned fra himmelen.
I rekken av
berømte magikere følges Moses av den vise kong Salomo. Kongen med alle
ordspråkene, og de berømte avgjørelsene. Og som har fått diverse magiske nøkler
tilskrevet seg. Disse såkalte nøklene består av kompliserte skjemaer og
påkallelser, som skal sette operatøren i forbindelse med de krefter som måtte
være ønskelige. Jesus var selvfølgelig en magiker. Han gikk jo på vannet,
transformerte det senere, og vekket folk opp fra de døde.
Og deretter
følger Merlin. Trollmannen som utdannet den fremtidige kong Arthur. Gutten som
trakk sverdet ut av steinen og ble konge over England. Og som er en sentral
skikkelse i en meget seiglivet legende. Den om Arthur og ridderne av Det runde
bord.
I den
virkelige verden ble den egyptiske magi videreutviklet i det antikke
Hellas, gjennom elementenes filosofi, numerologi og utøvelsen av alkymi.
Både Platon og Pytagoras regnes som sentrale i utviklingen av mye magisk
basiskunnskap. Gjennom disse greske vitenskapsmenn og deres elever, ble
den magiske vitenskap dessuten tilgjengelig for de øvrige deler av
Europa.
Renessansens fire adepter
Cornelius Agrippa – tragediens mester
Den
første magiker til å tre ut av legendenes slør er Heinrich Cornelius Agrippa.
Født i Nettesheim ved Køln i Tyskland 14. september 1486. Og grunnen til at han
er mer enn en legende, er det han lot etter seg: Tre bøker om okkult filosofi
eller De Occulta som verket het da det utkom i 1533 (noen
kilder sier 1531). I disse tre bøker samlet Agrippa all datidens okkulte viten,
og gav den videre til generasjonene etter seg. Bøkene er både i det man kan
kalle svartebokform; besvergelser og fremgangsmåter for å oppnå spesielle ting,
men også berettende om magisk filosofi, kabbala, astrologi, symboler og
ritualer.
Om Agrippas
liv vet vi at han studerte han jus, medisin, teologi og magiske vitenskaper ved
Universitetet i Køln. Og at han kunne skaffet seg en lysende karriere, om han
hadde forvaltet sine dager på en annen måte. I sene tenår ble nemlig Agrippa
ansatt som hoffsekretær for keiseren av det tysk-romerske riket, Maximilian I.
Keiseren brukte Agrippa som spion og sendte ham på oppdrag til forskjellige
universiteter i Europa. Agrippa knyttet mange kontakter. Ikke alle var til
keiserens begeistring. I det lange løp fikk dette konsekvenser.
Agrippa hadde
den uvanen at han for fort ble uvenner med feil folk. Spesielt med munker og
overhoder innenfor den katolske kirke. De hadde lite til overs for Agrippas
interesse for den hebraiske kabbala og andre okkulte områder. Og siden en
selvbevisst mann stod for sine meninger, fikk Agrippas pågående krangel med
kirkens folk stor innvirkning på hans liv og yrkesmessige utøvelse. Han måtte
rett som det var i all hast rømme en by, og en stilling, for å unngå å bli møtt
med trusler om inkvisisjonen. Men i de periodene han fikk litt tid på seg;
underviste han i teologi ved universitetet i Køln og i okkultisme ved
universitetet i Pavia, var hofflege for dronningmoren i Frankrike, grevinnen av
Angoulême: Louise av Savoy. Han var offentlig anklager i Metz og drev ustrakte
studier i alkymi og astrologi. Før en ny krangel med kirkens menn førte til
hastig avreise. Og slik ble et liv levd på en reise på kryss og tvers gjennom
Europa.
Som ikke
dette var nok; ble Agrippa enkemann etter to koner, ruinert av den tredje; slik
at han også fikk se gjeldsfengselets murer fra innsiden. (Hvor mange barn som
eventuelt døde underveis tier heldigvis historien om.) Agrippa selv gikk ut av
tiden i Grenoble i Frankrike 18. februar 1535 (datoen er omtrentlig, året er
korrekt).
Cornelius
Agrippa var myteomspunnet i hele sitt voksne liv. Der han dro gjennom Europa
gikk ryktet foran ham, om at han gjorde opp regningen til husverter og
handelsstanden med skjell. Det vil si: For den som mottok «betalingen» både så
og kjentes den, som ekte gullmynter. Men når trollmannen dro sin vei, forsvant
trolldommen med ham, og gullmyntene ble til skjell.
Det ble også
fortalt om en av Agrippas studenter, at han greide å sjarmere til seg nøkkelen
til Agrippas arbeidsværelse, av lærerens kone. Vel inne i rommet begynte
studenten å lese høyt fra en bok som lå oppslått på lesepulten. Hvorpå en demon ble
påkalt. Studenten var imidlertid så opptatt med sin lesning at han ikke la merke
til den. Demonen stod og ventet på å bli kommandert. Men da det ikke kom noen
kommando, ble demonen så rasende at den kvalte studenten.
Da Agrippa
kom hjem, og fant den døde, skjønte han jo at han ville få et
forklaringsproblem. Så historien vil at Agrippa påkalte demonen på ny. Agrippa
kommanderte den til å blåse så meget liv i sin tidligere elev som mulig var, og
deretter om å sette den i bevegelse ute på torvet. Demonen adlød. Greide å få
noen minutters liv inn i kroppen, og sette liket på torvet. Der vandret
tilsynelatende studenten rundt slik at alle kunne se, til det ikke var mer liv
igjen. Da falt studenten om blant folkemengden. Under likskuet kom det
imidlertid for en dag at livet var berøvet ved kvelning. Agrippas
forklaringsproblem ble høyst tilstedeværende. Han kunne bare vinke farvel til et
nytt universitet, en ny stilling og en ny by.
Paracelsus – den motvillige magiker
Mens
Agrippa ganske sikkert ville ha akseptert sin plass i den magiske historien,
ville Paracelsus bombastisk ha erklært seg den plassen foruten. Omtrent samtidig
med Agrippa, ble han født som Theofrastos Bombastus von Hohenheim i Einsiedeln
nær Zürich i Sveits i 1493. (Og ja, det er han som er opphavet til ordet
bombastisk.) Årsaken til at han er en uløselig del av den magiske historie,
ligger i hans praktisering av alkymi og astrologi. Og ikke minst: I tradisjon.
Paracelsus
har vært viktig på mange områder. Ikke minst for legevitenskapen. Men også for
sin naturmystiske tenkning og for litteraturen. Derfor vil magikerne gjerne ha
mannen i sin midte. Han det gjelder roterer antagelig i sin grav over denne
tildragelse. For Paracelsus var først og fremst lege. Han praktiserte alkymi
fordi den vitenskapen gjorde ham i stand til å lage medisiner. Den brakte også
med seg løftet om «De vises stein», materien som skulle kunne kurere all verdens
sykdom, og endog gi evig liv. Å sette opp et astrologisk horoskop for
situasjonen, var da som nå påkrevd for en alkymist. Paracelsus selv kunne i sin
tid med full rett la være å se på disse handlinger som magi.
Selv om hans
liv på mange måter ligner Agrippas – han er ikke opphavet til ordet bombastisk
for ingen ting – finnes det ikke så mange historier om Paracelsus som det gjør
om Agrippa. Hva som finnes er historier om Paracelsus evne til å legge seg ut
med sine omgivelser og beretninger om hans omflakkende tilværelse. Og også
historier om hans nyvinninger innen medisinen. Det var for disse nyvinningene
han ble forhatt i sin samtid. Ettersom han radikalt brøt med alt som var hellig
innenfor medisinen, kunne bare ettertiden bli i stand til å se visdommen og
virkningene av det Paracelsus tilførte vitenskapen.
Ved
universitetet i Basel hadde Paracelsus studert alkymi, kirurgi og medisin. Etter
en lengre rundreise, som inkluderte både Kina og Konstantinopel og fangenskap i
Russland, slo han seg til ro for en tid og gjorde store gjennombrudd medisinsk.
Paracelsus gis æren for å ha brakt opium og kvikksølv inn i medisinen. Hans
arbeid som alkymist gjorde ham dessuten oppmerksom på sammenhengen mellom
medisiners dosering og deres effekt på pasienten. Paracelsus gjorde også
banebrytende oppdagelser innenfor kirurgi.
Samtiden
syntes imidlertid lite om Paracelsus’ arbeid. Så også han levde et hvileløst og
omflakkende liv. Inntil prins Ernst av Bayern forbarmet seg over en sliten
alkymist, og tilbød bolig og opphold på sitt slott. Paracelsus ankom prinsens
eiendom i april 1541. Men luksustiden ble ikke lang, ettersom Paracelsus døde i
september samme år.
Nostradamus – seeren
Michel
de Nostradame var strengt tatt heller ingen magiker. Han utdannet seg innen
medisin ved universitetet i Montpellier. Nostradamus var i første rekke
pestbekjemper. Og seer. Og det er som seer han er blitt berømt. Selv i våre
dager studeres Nostradamus’ spådommer. Mer enn 450 år etter at de utkom.
Nostradamus
ble født i Saint Remy i Provence i Frankrike 14. desember 1503. Som de to
ovenfor nevnte herrer ble Nostradamus også lege. Han hadde dessuten utdannelse
innenfor diverse språk, og naturligvis i astrologi. Det var som lege han i
første rekke praktiserte. Mens han levde var Frankrike herjet av pest, og
Nostradamus later til å ha sett det som sin livsoppgave å lindre menneskenes
lidelser der sykdommen dro frem. For å helbrede de han kunne, reiste han
bokstavelig talt rundt etter pesten. Snart her, snart der. Hele Nostradamus'
familie: En kone og to barn omkom rundt ham, mens han selv gikk upåvirket av
smitten omkring seg.
På sine
vandringer etter familiens død begynte Nostradamus å få syner. Og da han omsider
fikk slått seg ned i Salon de Craux rundt 1550 fikk han også tid til å skrive
dem ned. Hans bok Centuries utkom i 1555. Tittelen henspiller på at
profetiene er ordnet i firelinjers vers i bolker av hundre. Profetiene vakte
oppsikt allerede mens Nostradamus levde, og han var berømt da han døde natt til
2. juli 1566.
Også om
Nostradamus går det historier. En av dem forteller at Nostradamus på en av sine
vandringer møtte den nyinnviede munken Felice Peretti. En forhenværende
grisebonde. Nostradamus falt på kne foran munken, og titulerte ham «Deres
hellighet». Felice Peretti ble pave Sixtus V tretti år etter Nostradamus’ død.
En annen historie beretter om et besøk Nostradamus gjorde hos en av de
bedrestilte i samfunnet. Verten hadde to grisunger. En hvit og en svart. Han
utfordret Nostradamus til å forutsi grisungenes fremtid. Nostradamus så gjorde.
En ulv skulle fortære den hvite grisungen, mens verten skulle servere den sorte
til middag samme aften. Verten beordret derfor kokken til å slakte den hvite
grisen. Hvilket ble gjort. Nå hadde imidlertid den bedrestilte herremann også en
tam ulv på eiendommen, og den så sitt snitt til å stjele den nyslaktede. Kokken
så derfor ingen annen råd enn å slakte den svarte grisungen også.
Så verten
triumferte bare et kort øyeblikk. Nostradamus lot ham glede seg litt, før han
fortalte hvordan det hele hang sammen. Og ettersom kokken kunne bekrefte
gjestens historie, måtte herremannen la seg overbevise om evnene.
John Dee – dronningens løpegutt
John
Dee ble født i Krepsens tegn, 13. juli 1527 i London. Han gikk på Chantry School
i Chelmsford og studerte deretter ved St. Johns College i Cambridge. 19 år
gammel ble han lærer i gresk ved Trinity College. Ved siden av studerte han
alkymi og astronomi. Dee ble imidlertid frustrert over den lave standarden ved
de engelske universiteter, og da han fikk anledning dro han til universitetet i
Louvain i nåværende Belgia. Her kom han over Agrippas De Occulta, og i
1552 møtte Dee okkultisten Gerolamo Cardano. En heks i ordets rette betydning.
Cardano var synsk og en talentfull astrolog. Cardano fikk stor innflytelse på
Dee, som gjennom denne kom på tanken om å bruke ånder til å rettlede seg i søket
etter «De vises stein». Dee var i denne perioden ganske besatt av å bruke det
okkulte til å finne skjulte skatter. Alkymi var – da som nå – en kostbar
interesse å utøve i praksis.
Da Dee var
reetablert i England, og forholdsvis kjent som astrolog og alkymist, ble han
budsendt for å sette opp horoskopet til dronning Mary I (1516-1558). Slik ble
Dee trukket direkte inn i den politiske situasjonen i England. Han forutså et
kort liv for den regjerende dronning, og av en eller annen grunn fant han det
maktpåliggende å kontakte den han så ville bli Englands neste monark, nemlig
Marys halvsøster Elisabeth (1533 – 1603), som Mary hadde satt i husarrest på
bakgrunn av angivelig forsøk på statskupp. Dee oppsøkte Elisabeth, og viste
henne til og med dronningens horoskop. Mary hadde selvfølgelig sine spioner på
plass i huset der søsteren ble holdt i forvaring, og Dee havnet i fengsel. Han
slapp ut i 1555.
Dee ble på
nytt kalt til hoffet i 1558. Elisabeth hadde omsider kommet seg ut av sin
husarrest, og var blitt dronning Elisabeth I. Det første han ble bedt om var å
finne den beste dagen for dronningens kroning. Som viste seg å være 14. januar
1589. Dernest ble han sendt ut på reiser som dronningens representant. Dette
førte til at Dee fikk slå seg til ro først sent i livet. Han inngikk sitt første
ekteskap 47 år gammel i 1574. Konen døde imidlertid fra ham etter et års tid, og
han ble smidd i Hymens lenker for andre gang i 1577. Denne konen brakte ham 8
barn. Og sitt utkomme til å forsørge den omfangsrike familien tjente Dee ved
hoffet. Han kalkulerte horoskoper, han lagde kart, hadde å gjøre med de
strategiske planer for sjøforsvaret (og dermed sin andel i seieren over den
spanske armada i 1588), og var også involvert i kalkuleringene rundt en ny
kalender for Storbritannia.
John Dees
bidrag til den magiske historien ligger i hans arbeid gjennom krystallkulen. Dee
så ikke på seg selv som noen magiker, ettersom han betraktet magi som synonymt
med påkallelsen av djevler og demoner og andre stygge forehavender - svart magi.
Dee anså seg som kristen. Men han ble etter hvert svært fascinert av
krystallkuler. Selv skriver han at han bare så noe en eneste gang i en
krystallkule. Og det flyktig. Men ettersom han visste at det fantes folk som så
genuine ting i redskapet, forsøkte han å komme i forbindelse med en slik person.
Den første kom han i kontakt med i 1582. En Barnabas Saul. Saul havnet
imidlertid ganske raskt i trøbbel med loven, og forsvant fra Dees kontaktnett.
Den neste var en øreløs ire ved navn Edward Kelly. Straffet for all verden fordi
han i hjemlandet var avslørt som en lurendreier og falskner. Hvorfor Dee skulle
få tiltro til en slik person kan være vanskelig å forstå ved første øyekast. Men
Kellys syner i krystallkulen overbeviste Dee om at her hadde han genuin vare som
medarbeider.
I
stedet for å innlede en seeroperasjon med magiske ritualer, knelte Dee og Kelly
ved et lite alter, og ba. Gode, kristne bønner. Dette samarbeidet startet også i
1582, og skulle vare i syv år. Gjennom Kelly la Dee grunnlaget for det som
senere skulle bli til enokiansk magi. Etter intense bønnestunder satte Kelly seg
ved krystallen, og fortalte høyt hva han så i den. De vesener Kelly beskrev
kunne Dee kjenne igjen som engler ut fra kabbalistiske opptegnelser.
Etter hvert
meddelte englene seg oralt i tillegg til billedlig. Kelly klagde i begynnelsen
over at han ikke skjønte hva de sa, men etter hvert fikk Dee ham i stedet til å
gjenta hva som ble sagt. Ut av dette fikk Dee frem et englespråk med dertil
tilhørende alfabet og grammatikk. Han fikk det senere oversatt til engelsk av
engler som viste seg mer fleksibelt innstilt til språk. Engler skal visstnok ha
en tendens til å se med blide øyne på folk som legger ned mye arbeid i det de
gjør. Og Dees standhaftighet bar frukter. I den grad at han ikke bare fikk
englespråket oversatt til morsmålet, men også fikk en krystallkule av engelen
Uriel. En kule som i dag befinner seg i British Museum.
Etter at Dee
hadde skilt lag med Kelly i 1589, etter fire år på landeveien i Europa. Slo han
seg for en kort tid sammen med Bartholomew Hickman. Dette samarbeidet brukte Dee
til å finpusse arbeidet med enokiansk, som han kalte englespråket. Etter Enok –
Bibelens store drømmer. Han fikk imidlertid ikke englene til å lede seg til
skjulte skatter, og levde litt fra hånd til munn på hoffets nåde. Dee døde i
1608.
Språkforskere
som har beskjeftiget seg med enokiansk, har kunnet fastslå at Dees arbeid har
klare karakteristikker av å være et språk, med et særegent alfabet, språklig
konsistens og det som ser ut til å være en konsekvent grammatikk. Det skal
imidlertid legges til at det er lenge siden språket ble underlagt en slik
analyse, og at det ikke er prøvd hvordan enokiansk vil stå seg mot moderne
analysemetoder og en skeptisk vitenskap.
Selve kjernen
i Dees magiske arbeid var de såkalte «De enokske påkallelser». 30 ulike vers som
hevdes å gi kontakt med den verden engler bebor. The Hermetic Order of the
Golden Dawn arbeidet en god del med Dees magi i de høyere grader. Og satte det
hele inn i en magisk, seremoniell ramme. Golden Dawns arbeid bygger på Dees egne
notater og skrifter, senere publisert som bøker, blant annet i
True and Faithful Relation of What Passed for Many
Years Between Dr. John Dee and Some Spirits, John Dees Five Books of Mystery
og The Hieroglyphic Monad.
Seere, magnetisører og
svindlere
Som vi ser av
det ovenstående: De som blir igjen i den magiske historie når legendenes slør er
trukket fra, er de som har etterlatt seg skriftlig materiale. I mange hundre år
var Agrippas De Occulta nærmest enerådende som autorativt magisk skrift.
Og selv om Paracelsus’ publikasjoner for det meste dreide seg om medisin, er det
også mye i hans bøker som fikk stor betydning for alkymien. Nostradamus’
spådommer er fortsatt avisstoff. Dee gav gjennom sine samlede notater opphav til
et eget, magisk system.
Med Dees død
forsvinner magi, mystikk og okkultisme fra den del av virkeligheten som er
gjenstand for noteringer, for en tid. Nå kaster de fag som vi nå betrakter som
den tradisjonelle vitenskap, de okkulte aner over bord for godt. De som råder
grunnen for folks tanker og oppfatninger er menn som Nikolaus Kopernikus,
Giordani Bruno, Galileo Galilei, Isaac Newton og de store oppdagerne. På vårt
område er det stille i 80 år. Den neste magiker blir riktignok ikke født før i
1743, 135 år etter Dees død; men den magiske historie omfatter to tidligere
personer. Den ene skulle få betydning for okkult filosofi, den andre stor
innflytelse på hvordan magikere tenker om og bruker energistrømmer.
Emanuel Swedenborg – en kristen drømmer og
ingeniør
Emanuel
Swedenborg ble født i 1688. Han var naturlig synsk, selv om kreftene hans
utfoldet seg først sent i livet. Swedenborg studerte naturvitenskap, matematikk,
astronomi og fysiologi ved universitetet i Uppsala. Som ingeniør løste han blant
annet Karl XIIs oppdrag med å få fraktet fem krigsskip over 25 kilometer tørt
land i forbindelse med slaget ved Fredrikshald (nåværende Halden) og Fredriksten
festning (der Karl falt). Og hans vitenskapelige bøker omfatter emner som
algebra, astronomi, mineraler, økonomi, flo og fjære, saltgruver og anatomi.
I 1744
begynte Swedenborg å få drømmer og ekstatiske transer som også resulterte i
bøker. Med titler som Den sanne kristendom, Himmel og Helvete,
Guddommelig kjærlighet og visdom. Bøkene beskriver samtaler med engler,
djevler og avdøde personer.
Samtiden og
til dels også ettertiden så og har sett på Swedenborg som en galning og en
løgner. Mange tilskriver synene og transene hans undertrykket seksualitet.
Swedenborg har likevel fått stor betydning for tenkningen omkring det åndelige
og forestillingene om en etterdødlig tilværelse. Også blant okkultister og
magikere. Og de historiene om hendelser som skal bekrefte Swedenborgs evner, er
alle godt dokumentert historisk av flere personer. Blant annet fortelles det at
han en gang var på en mottakelse på det kongelige slott i Stockholm. Kong
Fredrik Is dronning Lovisa Dorotea av Preussen moret seg med å snakke med
Swedenborg om livet i det hinsidige og om personer Swedenborg hadde samtalt med
derfra. Under konversasjonens løp spurte dronningen om Swedenborg hadde truffet
på hennes bror, prinsen av Preussen der, noe Swedenborg svarte benektende på.
Ved neste mottakelse dukket imidlertid Swedenborg opp på ny, brøytet seg vei inn
i dronningens krets og henvendte seg direkte til henne. Han skulle hilse henne
fra hennes bror, prinsen av Preussen. Prinsen beklaget at han ikke hadde fått
svart på hennes siste brev, men at han gjerne ville gjøre det nå; gjennom
Swedenborg. Dronningen ble fullstendig overveldet, og erklærte at dette var noe
bare Gud visste.
Under en
brann i Stockholm 19. juli 1759 var Swedenborg på besøk i Göteborg. Ved
sekstiden om kvelden fortalte Swedenborg at det var brutt ut brann i Stockholm.
To timer senere kunne han fortelle at den var slukket, noen få hus fra hans
eget. Swedenborgs rapporter ble bekreftet da det kom et bud fra Stockholm to
dager senere. I 1761 hjalp han en enke som var kommet i krangel med en gullsmed
om et sølvservise hennes mann hadde kjøpt. Gullsmeden var på enken med krav om
at hun skulle betale, for det hadde hennes mann ikke rukket før han døde. Enken
var imidlertid sikker på at serviset var betalt. Hun kunne bare ikke finne
kvitteringen. Hun henvendte seg til Swedenborg for å få hjelp. Swedenborg fikk
kontakt med den avdøde mannen, og kunne gi enken beskjed om at kvitteringen for
betaling av sølvserviset lå i en hemmelig skuff i hans skrivebord.
Dette er alle
godt dokumenterte historier, som viser hva Emanuel Swedenborg kunne. Swedenborg
kunne imidlertid også fortelle oss at de fleste planetene rundt oss var bebodd
av levende og intelligente vesener. Han gav endatil en beskrivelse av hvordan de
skulle se ut. Her er det ikke vanskelig å vise at Swedenborg i tillegg til å
være klarsynt og troverdig, også kunne være totalt på jordet. Swedenborg døde i
London 29. mars 1772. Hans okkulte ettermæle kan forsøksvis summeres opp slik:
«Gud er guddommelig godhet. Jesus er guddommelig visdom. Jesus døde ikke for
våre synder. Gud er verken hevngjerrig eller smålig».
Franz Anton Mesmer – helbreder med magneter
Franz
Anton Mesmer ble født i Sveits 23. mai 1734. Hans avhandling ved universitetet i
Wien hadde tittelen: Planetenes innflytelse på det menneskelige legeme.
Mesmer trodde på en psykisk eter som gjennomtrenger alt. I de legemer hvor den
psykiske eteren får flyte fritt er god helse resultatet. I de tilfeller hvor
eterens frie flyt blokkeres, blir man syk. Mesmer trodde følgelig på at
behandling med magneter kunne gjenopprette den frie eterstrømmen og dermed ha
helbredende virkning på sykdommer.
Da han selv
så sin egen virkning på blodstrømmen under en årelating (vanlig behandlingsmåte
på Mesmers tid) fikk han det han tok som et endelig bevis på menneskenes
«dyriske magnetisme». Mesmer oppdaget at da han nærmet seg pasienten så økte
blodstrømmen, mens den minsket da han fjernet seg.
Mesmer utga
en pamflett om magnetterapien sin i 1775, og ble øyeblikkelig populær i Wien. At
han oppnådde resultater med mange av sine pasienter reduserte ikke akkurat
etterspørselen etter hans tjenester. Han gjorde imidlertid seg selv persona non
grata i Wien gjennom sin behandling av, og oppførsel overfor, en blind pike.
Mesmer var helt sikker på at han kunne gi piken synet tilbake. Dette ble
kommunisert til høy og lav. Hans intense terapi fikk også piken til å tro at hun
ble bedre. Hun påsto at hun så noe. Senere undersøkelser av pasienten
viste imidlertid at piken hadde netthinneløsning, en tilstand datidens medisin
ikke hadde noen behandling overfor (en temmelig enkel operasjon i våre dager,
forutsatt at tilstanden diagnostiseres i tide). Mesmer flyktet til Frankrike,
hvor han også gjorde seg populær som behandler. Andre medisinere mente Mesmer
var en kvakksalver, og gjorde sitt beste for å avsløre metodene hans som svindel
og humbug. Uten at de greide det hundre prosent. Franz Anton Mesmer døde 5. mars
1815.
Mange
tilskriver metoden hypnose til Mesmers repertoar. Men dette er ikke historisk
helt korrekt. Det var en elev av Mesmer, markien av Puységur, som først snublet
over hypnose som fenomen. Han skulle magnetisere en gjetergutt for å kurere ham
for en eller annen lidelse; ved å stryke ham over hodet med hendene. Resultatet
var at gutten sovnet uten å falle sammen. Og under søvnen kunne utføre både
kommandoer og svare på spørsmål. Markien kalte fenomenet «spasmodisk søvn».
Betegnelsen hypnose ble først brukt av engelskmannen James Braid i 1843.
Casanova – kvinnebedårer
Årsaken
til at mange tar med Giacomo Girolamo Casanova (1725–1798) i en magisk historie
er hans memoarer - Historie de ma vie - «historien om mitt liv». I tillegg til at de omtaler Casanovas kvinnelige erobringer,
forteller memoarene nemlig interessant samtidshistorie, og møter med personer
som har hatt større betydning for den magiske historie enn Casanova selv.
Dessuten var Casanova kyndig både i kabbala og astrologi, og gir til beste
fortellinger om hvor enkelt det er å opptre som en ekte magiker når folk er
villige til å tro på en.
Grev Cagliostro - frimureriets historiker
En god del av
kunnskapen om denne mystiske person, finner vi nettopp hos Casanova og faktisk
også hos
Johann Wolfgang von Goethe. Cagliostro har ikke etterlatt seg noe offisielt
skriftlig materiale, og bidro også selv sterkt til den mystifisering av sin
person, som historikere på dette feltet fortsatt sliter med.
Han ble
antagelig født som Guiseppe Balsamo i Palermo på Sicilia 2. juni 1743. Han
utdannet seg innen alkymi og astrologi, men levde til å begynne med mest av sine
artistiske talenter. Han forfalsket brev, teaterbilletter og annet som kunne
bringe ham penger. I 1776 befant han seg i London, og gikk over til å kalle seg
grev Alessandro di Cagliostro. 12. april 1777 ble han under dette navnet innviet
i Esperance Lodge. En frimurerisk losje. Innvielsen forandret den småkriminelle
mannen totalt. Og han fordypet seg helt i frimureriets historie og utøvelse.
Cagliostro var mannen som knyttet frimurernes tradisjoner tilbake til det gamle
Egypt, og han har således hatt stor innflytelse på de frimurere som kom etter
ham.
Cagliostro
drev som helbreder og sannsiger, og reiste rundt som en slags frimureriets
ambassadør. For dette ble han arrestert da han kom til Roma. Opprinnelig ble han
dømt til døden for sitt frimureri, men paven benådet ham til livsvarig fengsel.
Så Cagliostro døde i inkvisisjonens lenker 26. august 1795.
Greven av Saint Germain – den evigvarende.
Knapt noen i
den magiske historien er så mytebefengt som greven av Saint Germain. Det er de
som påstår at mannen fortsatt lever og virker blant oss. Og Helena Petrovna
Blavatsky nevner ham som en av de gjemte mestere i Tibet. Han skal også være
mannen som innviet grev Cagliostro i frimureriet.
Greven
bidro selv til myteskapingen om seg. Han er mannen uten fornavn. Og han avslørte
aldri noen fødselsdato, fødested eller familietilknytning. Tvert om snakket han
om samtaler med dronningen av Saba og om de vidunderlige hendelsene ved
bryllupet i Kana, som en som hadde vært til stede. Og at han følgelig var minst
to tusen år gammel. I en replikkveksling gjengitt i Casanovas memoarer hevdet
greven av Saint Germain å være 300 år.
De første
spor etter seg satte Saint Germain i Wien i 1740. I 1758 var han en etablert
favoritt hos kong Ludvig XV og hans elskerinne madame de Pompadour i Paris. Han
konverserte, spilte, komponerte og forførte. Ved store middager underholdt han
gjestene med fascinerende historier mens de spiste. Selv sa han at han aldri
rørte noen form for føde, men levde av en selvkomponert eliksir som han
fremstilte i sitt alkymistiske laboratorium. Så vidt det er kjent forsøkte aldri
greven å eksperimentere med eliksiren på andre enn seg selv. Han levde på
aristokratiet og sin evne til å utnytte alle sine medfødte talenter. Han er
aldri blitt akseptert som død, og dukker stadig opp på nye steder. Ifølge en av
de mer outrerte Golden Dawn-mytene av moderne opprinnelse, er greven i dag leder
for den europeiske grenen av the Hermetic Order of the Golden Dawn.
Ifølge mer
nøkterne historieskribenter ble greven født i middelklassekår i 1710 i San
Germano som sønn av en skatteoppkrever. Og at han døde i Kassel i nåværende
Tyskland i 1784. Han er en av de få magikere utenfor legendenes verden som har
overlevd blant magiens historieskrivere uten å etterlate seg skriftlig
materiale. Det har åpenbart hjulpet å være «evigvarende».
De nære forfedre
Den ukjente filosof
Louise-Claude
de Saint-Martin (1743-1803) ble født i Amboise i Tourraine i Frankrike.
Han ble innvidd i losjen Elect Cohens 25 år gammel, og kom til å se på magi som
en vei til selvutvikling. Saint-Martin har fått mye å si for okkultisters måte å
tenke på om det å være menneske. Hans sentrale filosofi går ut på at mennesket
er en gud som har glemt sin arv, og kommet til å akseptere at det er en tigger.
Mennesket er imidlertid ingen tigger. Mennesket er det som skal reparere
uordenen i universet. Saint-Martin mente at mennesket hadde enorme krefter, uten
selv å være klar over det. Menneskets mest vitale egenskap er fantasien.
Fantasien er kraften som kan fri mennesket fra dets begrensninger. Saint-Martin
publiserte sine bøker under psevdonymet «Den ukjente filosof». Hans tilhengere
kalte seg Martinister, og både deres filosofi og organiseringsmønster fikk stor
betydning for alt det som kom etter.
Eliphas Levi – han som dro hjulet i gang på
nytt.
Eliphas
Levi ble født som Alphonse Louis Constant i Paris i 1810. Han døde samme
sted i 1875. Han var sønn av en skomaker, men ble på grunn av sine evner tatt
under kirkens vinger. Det var meningen han skulle blitt katolsk prest, men Levi
sa senere at han ikke kunne la seg ordinere fordi han hadde innsett at han ikke
kunne leve uten menneskelig varme og nærhet. En kirkelig måte å kunngjøre at han
interesserte seg for damer på. Han giftet seg imidlertid ikke på ordentlig før i
1850. Og da med en sekstenåring som fødte ham to barn (som begge døde som små)
før hun stakk.
Levi lot sine
åndelige interesser gå i retning av magi og det okkulte etter at han forlot
kirken. I 1856 publiserte han under pseudonymet Eliphas Levi: Dogme et Rituel
de la Heute Magie (Den høyere magis dogmer og ritualer). En bok som faktisk
var den første sammenfatning av området siden Agrippas 323 åre tidligere. Levis
bok er en omfattende innføring i teoretisk og praktisk magi. En bok som senere
ble fulgt opp av mer dyptpløyende innføringer i den hermetiske kabbala.
Hva Eliphas
Levi levde av, bortsett fra inntektene av sine bøker, er svært uklart. Han ble
sin tids reisende i magi, og fikk slik fornyet Europas interesse for okkulte
temaer. I England påvirket han særlig (den svært berømte) forfatteren Edward
Bulwer-Lytton. Magikeren i boken The Haunted and the Haunters sies å være
et portrett av Levi. Det er dessuten spor etter Levi i Bulwer-Lyttons bøker:
A Strange Story, Zanoni og The Coming Race. Disse bøkene
påvirket i sin tur mennesker som MacGregor Mathers, Waite, Yeats, Crowley og
Fortune. Levi må få en stor del av æren for det som skjedde i Europa de neste
tiårene etter at han døde.
Blavatsky – en russer i New York
Helena
Petrovna Blavatsky (1831 – 1891) trengte ingen forutsetninger, ettersom hun
skapte sine egne. Men heller ikke hennes skrifter ville fått den gjenklang de
fikk, uten Levis forarbeid på leserne. Blavatsky var i likhet med så mange andre
magikere et reisende menneske. Etter en oppvekst i Russland reise hun både i
Nord- og Sør-Amerika, i Canada og over til India og Tibet.
I 1873 kom
Blavatsky til et USA i spiritismens grep. Det var poltergeistfenomener og
bankelyder over hele den nordlige del av kontinentet. En dame som kunne fremvise
det Blavatsky kunne, måtte bli en umiddelbar hit. Dessuten traff hun Henry
Olcott i New York. Og han skulle spille en betydelig rolle i både utviklingen av
Teosofisk Samfunn og i Blavatskys karriere som sådan. Det Blavatsky kunne var å
frembringe fysiske fenomener som tilsynelatende ikke kunne forklares. Der hun
kom, begynte usynlige bjeller å ringe, roser kunne begynne å regne fra himmelen,
gjenstander gav fra seg bankende lyder, og skriftlige meldinger oppsto ut av
ingenting, med ulike budskap fra Blavatskys mahatmaer i Tibet.
I
1875 startet Blavatsky og Olcott Teosofisk Samfunn, og to år senere publiserte
Blavatsky Isis Unveiled i to bind. Påfølgende år erklærte
Blavatsky seg lei den vestlige kulturkrets. Og med et amerikansk pass i lommen
tok hun med seg Olcott og reiste til India. Blavatskys timing var igjen perfekt.
Inderne var lei britenes overherredømme og klassiske arroganse. De var absolutt
klar for vestlige mystikere som interesserte seg for deres kultur. Som så ut til
å foretrekke indisk visdom fremfor vestlig teknologi. Og denne Blavatsky fikk da
sannelig frem mange merkelige fenomener!
Selskapet for
psykisk forskning var etablert. De ville gjerne se nærmere på Blavatskys evner.
Damen sa seg villig til å stille opp for herrene i selskapet. Disse lot seg
imidlertid ikke overbevise, og ettertiden har da også minnet om hennes
sirkusfortid når Blavatskys evner er kommentert. Blavatsky mottok ofte
mahatmaene i Tibet sine budskap inne i et skap. Der materialiserte det seg med
ett et papir med skrift bak lukkede dører. Ettertiden mener å ha påvist både
hemmelige fallemmer og luker i skapet. Det er imidlertid også klart at enkelte
av de fysiske fenomener rundt Blavatsky ikke lar seg forklare. I alle fall ikke
med holdbare, logiske resonnementer.
Blavatsky
publiserte ytterligere en bok i 1888: The Secret Doctrine. Men formen var
ikke god. Og Blavatsky gjorde ingenting for å pleie den heller. Verken hva angår
livsstil eller (u)vaner. Blavatsky gikk til den andre siden i 1891. Nesten 60 år
gammel. Samfunnet hun og Henry Olcott startet fungerer fortsatt.
MacGregor Mathers og the Golden Dawn
Det gjør for
så vidt MacGregor Mathers’ orden the Hermetic Order of the Golden Dawn også.
Ettersom det i dag er flere Golden Dawn-templer i verden enn det var den gangen
originalordenen var i virksomhet.
Samuel
Liddell MacGregor Mathers (1854-1918) startet the Hermetic Order of the Golden Dawn sammen
med legene Robert William Woodman (1828-1891) og William Wynn Westcott
(1848-1925) i 1887. Woodman døde
ut av bildet etter kort tid, og hadde dessuten lite med ordensarbeidet å gjøre
også før det. Svært få av Golden Dawns manuskripter kan spores tilbake til ham.
Manuskriptene som skulle utgjøre Golden Dawns læreplan og ritualer, var det
MacGregor Mathers og Westcott som utarbeidet. Disse to herrers Golden Dawn må på
mange måter sies å være grunnlaget for den moderne magi i Europa og USA.
Golden
Dawn befattet seg med kabbala, astrologi, tarot samt seremoniell og enokiansk
magi. «Litteraturen» besto av tematiske pamfletter og de såkalte Flying rolls,
som tok opp studieplanens ulike emner. «Flyrullene» sirkulerte blant
ordensmedlemmene. Dessuten var det muntlige overleveringer. Den felles utøvde
magi besto av ulikt tempelarbeid ved spesielle, magiske høytider og ved
innvielser.
Golden Dawn
eksisterte som orden i England, Skottland og Frankrike mellom 1887 og 1901. Det
ble opprettet i alt fem templer i denne tiden. Tre i England og ett i
henholdsvis Skottland og Frankrike. Aleister Crowley ble innviet i ordenen i
1898. Han var i høy grad også delaktig i dens endelikt. Selv om det var
MacGregor Mathers selv som satte den endelige spikeren i kistelokket. I 1901
fragmenterte ordenen i flere deler etter en omfattende skandale. Dokumentert
virksomhet sluttet i alle disse delene senest i løpet av 2. verdenskrig.
Litt før
dette kom imidlertid amerikaneren Israel Regardie i kontakt med et av
fragmentene i England, i form av ordenen Stella Matutina. Regardie hadde
allerede utgitt to bøker om magi, etter omfattende okkulte egenstudier og en tid
som Aleister Crowleys sekretær, da han ble innviet i Stella Matutina i 1932.
Regardies interesse for medlemskap var imidlertid ikke langvarig. Etter to år
var han ute igjen, men da med bunkevis av manuskripter under armen. Disse utga
han som et firebindsverk i 1937 etter et solid brudd på sitt okkulte
taushetsløfte. Manuskriptene ble omarbeidet og reutgitt i 1984, som ett digert
bind: The Complete Golden Dawn system of Magic, og dette er fortsatt i
sirkulasjon. Regardies edbrudd har faktisk ført til at the Hermetic Order of the
Golden Dawn, som lå igjen som vrak i 1901, i dag er i virksomhet som aldri før.
Russisk vodkamagi
29.
desember 1916 døde en myteomspunnet mann under isen i Moskva. Den hellige
«munken» Gregorij Rasputin. Rasputin ble født i Prokrovskoje i tsarens
Russland den 10. januar 1869. Han startet sitt voksne liv med drikk og
svir, men etter en pilgrimsreise til fjellet Athos i Hellas, returnerte han til
Russland som en hellig mann.
Hellige menn
var betydningsfulle i Russland på den tiden. Og selv om Rasputin verken var munk
eller teologisk utdannet, talte han snart sine ideer ut til en voksende
menighet. Dette var det mange prester som ikke likte. Særlig ettersom den
hellige munken slett ikke hadde sluttet med drikk og svir. Men da biskopen av
Tobolsk etter klager kom for å høre Rasputin preke; fant han intet galt ved
budskapet. Og faktisk var drikk og svir en uvane Rasputin delte med flere i det
mer formelt utdannede presteskap. Et faktum biskopen ikke unnlot å foreholde de
klagende prester,
I 1905 ankom
Rasputin et St. Petersburg spekket med okkultister, astrologer, spiritualister
og Tolstojs og Dostojevskis disipler. Rasputin hadde da skaffet seg et ry som
helbreder. Det var ikke noe okkult fiksfakseri med Rasputins metoder. Rasputin
ba. Og som John Dee ba han gode, kristne (gresk-ortodokse), bønner. Disse bønner
hadde i Rasputins munn helbredende kraft. Dette ga ham etter hvert innpass ved hoffet. Ved flere anledninger helbredet han arveprinsen for
livstruende feberanfall, og tsarinaen kom til å behandle Rasputin som en helgen.
Hans gjentatte fyllekuler fikk imidlertid tsaren til å bannlyse ham fra hoffet i
flere perioder, men tsarinaen talte hans sak og fikk ham tatt til nåde igjen. Og
igjen.
Rasputins
livsførsel, fremtoning og kontakter ved hoffet, skaffet ham mange mektige
fiender i samfunnets høyere sirkler. Og noen av disse bestemte seg til slutt for
å ta Rasputin av dage. Han ble invitert hjem til prins Yussupov, der han ble
servert noe å spise som skulle sørge for at han ble cyanidforgiftet. Uten at det
så ut til å ha noen virkning (cyanidforgiftning fører til at blodet mister sin
evne til å transportere oksygen, og man dør således av oksygenmangel ganske
kvikt). Da kvelningen uteble fant prinsen frem et skytevåpen og plasserte noen
kuler i Rasputins legeme. Men da Yussupov og hans medsammensvorne kom for å bære
bort liket, reiste det seg. Og Rasputin flyktet gjennom en låst dør. Han kom seg
ut av prinsens hus, men ble innhentet og skutt igjen. Deretter pågrepet og slått
med jernstenger. Før drapsmennene senket Rasputin gjennom et hull i isen på
elven like ved prinsens bolig. Da kroppen ble gjenfunnet ble det konstatert at
Rasputin døde av drukning.
Hangen til en
fyllekule eller to ble delt av en annen gresk-armensk-russisk magiker som levde
omtrent samtidig med Rasputin, nemlig Georg Ivanovitsj Gurdjieff – født i
1873 i Alexandropol i Transkaukasus. Allerede fra ungdommen av leste Gurdjieff
alt han kom over om okkulte fenomener, og han utviklet etter hvert sin egen
filosofi.
Rett før 1.
verdenskrig møtte Gurdjieff Peter Ouspensky, som både ble Gurdjieffs elev og
også samarbeidspartner. Som en følge av revolusjonen i Russland i 1917, dro både
Gurdjieff og Ouspensky fra Russland. Etter en del reising på kryss og tvers i
Europa og det nære Asia, slo de seg ned sør for Paris, der Gurdjieff for
Ouspenskys penger, kjøpte et hus i Prieurè. Her etablerte han «Institutt for
menneskets harmoniske utvikling». Og han og Ouspensky skilte lag.
Gurdjieff
trengte elever. Og damer. Og alkohol. Noen vil mene han levde et utsvevende liv
både hva angår damene og alkoholen. Samtidig nyter Gurdjieff stor respekt som
okkult filosof og læremester. Gurdjieff sa at mennesket er en slik bunt av
impulser og følelser at det ikke kan sies å eksistere på en meningsfull måte.
Det endrer seg fra time til time; ja, fra øyeblikk til øyeblikk. Et hjelpeløst
offer for de hendelser som bærer det av sted. Mennesket vandrer rundt som
hypnotisert. Det går faktisk – bokstavelig talt – i søvne, i en rutinepreget,
vanefylt eksistens. For å våkne kreves det arbeid. Et arbeid Gurdjieff fant for
sine elever. Og Gurdjieffs institutt gjorde matleie, egoistiske og forvirrede
folk til velbalanserte individer uten tanke for seg selv.
Gurdjieffs
idé er at mennesket må sette seg fore å lære. Ikke akseptere noe uten først å
undersøke selv. På den måten mente han at man kunne erobre sitt eget liv.
Gurdjieff sa selv at han anviste den fjerde vei. Fra før kunne man gå fakirens,
munkens eller yogiens vei til opplysning. Gurdjieffs filosofi introduserte «Det
kyndige menneske».
Mens han
levde skrev Gurdjieff selv boken All and Everything – Belzebub’s Tales to his
Grandson, om sine ideer. Den regnes for å være ganske vanskelig
tilgjengelig. Litt enklere betraktes Ouspenskys bok om Gurdjieffs lære å være:
In Search of the Miraculous. Gurdjieff døde 29. oktober 1949 på det
amerikanske hospitalet i Neuilly, Frankrike.
Dyret fra Åpenbaringen
Da
moren en gang i fortvilelse over sin sønns atferd, påkalte Johannes
Åpenbaring
over unge Edward Alexander Crowleys hode, og mente han måtte bære selve Dyrets
merke – 666; kunne hun ikke ane hvilke konsekvenser dette skulle få for den
okkulte historieskrivning. Edward Alexander, langt mer kjent som Aleister, bet
seg nemlig merke i morens fortvilte utsagn. Og som voksen okkultist flørtet han
helt klart med sitt eget rykte som ondsinnet og vrangvillig. Et riktig riktig
bilde på Dyrets tall: 666.
Aleister
Crowley er kalt mye rart. Fra «verdens ondeste mann» og oppnevnt som
satandyrkernes åndelige fader, til den mest begavede magiker i forrige århundre.
Selv kalte han seg også mye rart: Med russisk aksent ble han grev Vladimir
Svareff. I Kairo var han prins Chioa Khan, en tittel han hevdet å ha fått av en
østlig sultan. Han mente også en periode å være av skotsk høylandsadel, for ved
Loch Ness kalte han seg lord Boleskin eller laird of Boleskin. Sekretæren hans
gjennom noen år; Israel Regardie, sa at mens Crowley – den magiske adepten; var
klar, lysende og full av visdom, kunne Crowley – mennesket; være avskyelig.
Derav Crowleys noe frynsete rykte.
Crowley ble
født 12. oktober 1875 inn i en fundamentalistisk, protestantisk familie. Selv
antyder han en ganske streng og forferdelig barndom i Royal
Leamington Spa, Warwickshire, England, men sannheten er nok at unge
Edward Alexander var et ganske bortskjemt barn. Han kom i alle fall ut av det
med en temmelig egosentrisk personlighet. Tyve år gammel ble han sendt til
Cambridge for å studere. Og et par år senere kom det til ham at han skulle gå
den okkulte vei. Gjennom alkymisten George Cecil Jones ble Crowley satt i
kontakt med the Hermetic Order of the Golden Dawn, der han ble innviet i 1898
og ekskludert to år senere (for øvrig sammen med ordenens grunnlegger S. L.
MacGregor Mathers).
I 1904 mottok
Crowley Liber al vel Legis – eller Lovens bok – på en reise i
Egypt. Han sier selv at en budbringer fra guden Horus – som kalte seg Aiwass –
dikterte ham den. Boken skulle bli grunnlaget for den magiske retningen Crowley
utviklet, og som han kalte thelema. Aleister
Crowley viet resten av sitt liv til å utforske metoden, som omfatter både
seksualmagi og tradisjonell, seremoniell magi. Metoden og filosofien bak har han
beskrevet i en rekke bøker. Crowleys forfatterskap omfatter også poesi (han
hadde meget høye tanker om seg selv som poet), romaner og noen forsøk på
selvbiografier.
Ved siden av
å være en aktiv okkultist, var Aleister Crowley kjent som en utmerket
fjellklatrer, og i 1905 ledet han en sveitsisk/italiensk ekspedisjon til Indias
høyeste fjell: Kanchenjunga (8 586 moh). Ved camp 7 ønsket imidlertid
klatrelaget å avbryte turen. De ville ikke lenger bli ledet av Crowley. Ikke på
grunn av hans klatreferdigheter, men på grunn av hans overmåte ondskapsfulle
behandling av de lokale bærerne. Crowley hadde hele sitt liv store problemer med
kritiske holdninger til seg selv, og han nektet å starte noen nedstigning. Én
sveitser ble tilbake sammen med ham, da italieneren og de to andre sveitserne
neste morgen bega seg nedover. Crowley var akkurat i ferd med å brygge seg sin
morgente, da de registrerte at det gikk et ras et stykke nedenfor dem. En liten
stund senere kunne man også høre fortvilte rop om hjelp. Sveitseren avbrøt
morgenteen. Det gjorde ikke Crowley. Han løftet ikke en finger for å hjelpe. Han
klatret tvert i mot ned i ensom majestet. Et godt stykke utenom rasområdet. Ett
av ekspedisjonsmedlemmene og tre av bærerne omkom.
Aleister
Crowley selv døde 5. desember 1947.
Et indre lys og en edbryter
Dion
Fortune
hadde ikke mye til overs for Aleister Crowley. Verken hans magiske uttrykk eller
hans livsstil. På grunn av Crowleys utstrakte bruk av forskjellige rusmidler,
konkluderte Fortune med at inntak av slike stimulanser definitivt tilhørte den
venstre håndens sti. Hun tok dessuten skarp avstand fra Crowleys bruk av det
greske gudeunivers, og når han brukte sin magi til å fange folk inn i sin sfære,
for deretter å dominere dem fullstendig. Som mange andre «kolleger» fant hun
Crowleys etiske normer ytterst tvilsomme.
Dion Fortune
ble født som Violet Mary Firth i Bryn-y-Bia i Llandudno i Wales, 6. desember
1890. Hun ble interessert i det okkulte allerede som tenåring. 16 år gammel var
hun i kontakt med Teosofisk samfunn, men hun utviklet i første rekke sine
psykiske og magiske evner gjennom selvstudier og «de tilfeldige» møter med
privatpersoner. 29 år gammel – i 1919 – ble hun innviet i ordenen «Alpha&Omega».
En orden stiftet av Golden Dawn-grunnleggeren S.L. MacGregor Mathers og hans
kone Moina Mathers. Fortune sluttet seg til denne ordenen ett år etter at herr
MacGregor Mathers døde, og da fruen var ordenens leder. Dion Fortune forble i
«Alpha&Omega» i tre år. I 1922 avbrøt hun forbindelsen og etablerte sitt eget
selskap: «Fraternity of the Inner Light». Dette selskapet eksisterer den dag i
dag, men har for lengst byttet ut «brorskap» med det mer kjønnsnøytrale
«samfunn»: Således Society of the Inner Light.
Dion Fortune
viet mye av sitt liv til å skrive. Hun har skrevet både sakprosa og romaner.
Store deler av hennes sakprosa om magiske temaer er fortsatt i sirkulasjon, og
hun har levert bøker som står på enhver seriøs magistudents hovedliste; blant
annet The Mystical Qabalah, The Cosmic
Doctrine og Applied Magic. Av moderne magikere er det bare
Aleister Crowley som har en større produksjon av bøker enn Dion Fortune. Hun
døde av leukemi 8. januar 1946.
En som sterkt nærmet seg Fortunes produksjonsnivå i antall skrifter, var
Israel Regardie. Han ble født av fattige, jødiske immigranter 7. november
1907 i London, England. Da han var fjorten flyttet familien videre til USA, og
Regardie kom først tilbake til Europa da han fikk jobb som Aleister Crowleys
sekretær, knapt 21 år gammel (han sluttet seg til Crowley i oktober 1928). To år
senere var arbeidsforholdet over. Noe av det siste han gjorde sammen med sin
arbeidsgiver var å sluttføre Crowleys første forsøk på selvbiografi: The
Legend of Aleister Crowley.
Etter
sitt «stevnemøte» med Crowley befattet Regardie seg i første rekke med kabbala
og Golden Dawn-forskning. Hans vesentligste bøker, The Garden
of Pomegranates, The Tree of Life og The
Middle Pillar har alle kabbalistisk tematikk. Hans viktigste bidrag til den
magiske litteratur er imidlertid et verk han «bare» sto som redaktør for: The
Golden Dawn 1-4. Alle de papirer og manuskripter som kom Regardie i hende
som medlem i ordenen Stella Matutina.
På oppfordring fra Dion Fortune hadde Regardie, i 1932, sluttet seg til noe som
hadde vært et Golden Dawn-tempel, men som etter splittelsene i 1901 var
blitt et tempel i ordenen Stella Matutina. Han steg rask gjennom gradene og
hadde etter to år nådd fjerde grad. Da trakk han imidlertid den slutning at
ordenen var i raskt forfall, og hans interesse for arbeidet innenfor selskapet
forsvant. Han tok imidlertid med seg en stor bunke manuskripter ut. Og i 1937
brøt han sitt okkulte taushetsløfte; da han publiserte alt materialet i
firebindsverket The Golden Dawn.
Disse bøkene sirkulerte knapt nok på antikvariater lenger, da de etter 47 år ble
omredigert, tilført nye manuskripter og gjenutgitt som ett digert bind: The
Complete Golden Dawn System of Magic, i 1984. Israel Regardie døde 10. mars
året etter. Regardie er av mange moderne magikere ansett som den siste
mysterievokter. Hva hans edbryteri har hatt å si for utviklingen av okkultisme
generelt og magi spesielt, i årene omkring tusenårsskiftet kan knapt
overvurderes.
En norsk
lokomotivpusser
Marcello
Haugen ble født Mikal Martin Hansen Haugen på Kongsberg, 6. juli 1878. Faren
arbeidet som stiger i sølvgruvene, og omkom der i en ulykke da Marcello Haugen
var tolv år. Da han var 17, og utlært baker, flyttet familien til Gamlebyen i
Oslo, der moren åpnet en melkebutikk. Marcello begynte som lokomotivpusser ved
jernbanen.
Haugen
oppdaget tidlig at han så og forsto mer enn andre mennesker. At han hadde
«klarsyn» og at han «så» hva det feilte folk og hva som kunne gjøre dem friske.
Først da han var blitt forfremmet til fyrbøter ved jernbanen og kom i kontakt
med folk oppover Gudbrandsdalen – Haugen hadde da base på Otta – fikk han tatt i
bruk evnene sine i praktisk virksomhet. Haugens ry som synsk og helbreder
spredte seg raskt i dalføret. Han kjøpte tomt og bygde seg et lite hus ved
Mesnafossen ved Lillehammer. Dette stedet kalte Haugen Svarga. Etter hvert satte
han opp et lite kapell som han benyttet til meditasjon og tankevirksomhet. Også
en større bygning - «Sjelens katedral» - der han kunne ha med venner og familie.
Det som skulle bli hovedbygningen på Svarga ble ikke satt opp før i 1929. Dette
spesielle huset er egentlig overbygningen på en elvehjuldamper fra USA, plukket
fra hverandre der, og fraktet i deler til Lillehammer.
I 1913 fikk
Haugen permisjon fra jernbanen og la ut på en større Europareise. Han besøkte
blant annet Rudolf Steiner i Tyskland og keiser Franz Josef av Østerrike-Ungarn
i Wien. Keiseren ble så imponert over Haugens evner, at han ble tilbudt en
stilling som rådgiver. Haugen ble dessuten tilkalt til generalstaben i Berlin på
grunn av sine evner som synsk. Da han returnerte til Norge i 1914 sluttet han
ved Jernbanen. Han slo seg ned i Oslo, hvor han ønsket å livnære seg som
naturlege og synsk. Han søkte til og med Kongen om tillatelse til å praktisere.
Noe som ble avslått.
Selv uten
kongelig tillatelse økte køene ved Marcello Haugens adresse. Hans ry som
helbreder av sykdommer selv legene hadde gitt opp vokste. Rundt 1920 fikk han en
tre mål stor tomt ved trikkesløyfen i Ullevål Hageby av en takknemlig pasient.
Her bygget Haugen «Villa Arjuna» som han praktiserte fra frem til 2. verdenskrig
brøt ut. Da flyttet Marcello Haugen til Svarga, der han bodde og praktiserte
frem til sin død 30. desember 1967. Haugen gav ut to små bøker mens han levde.
En fra 1920 er et eventyr om skapelsen og menneskets rolle i skaperverket. Den
andre kom ut i 1923 og heter Betraktninger over en dag.
Moderne
magi
Moderne magi tar i første rekke
utgangspunkt i litteraturen fra the Hermetic Order of the Golden Dawn og
Aleister Crowley. At det i det hele tatt er noen interesse for magi og det
okkulte i et moderne samfunn skyldes imidlertid ikke bare nevnte innflytelse,
men også påvirkningen fra forfattere som J.R.R. Tolkien (1892–1973) og J.K.
Rowling (f. 1965) m.m.fl.
Svart magi? Hvit magi?
Her er ikke stedet for å drøfte det ondes eksistens. Hva som eventuelt er
ondt er i mange tilfeller også et spørsmål om kultur og moral. Og den energi som
en magiker må være i stand til å kontakte, for å få sin magi til å virke; er
nøytral. Magi som virker; virker etter magikerens hensikter. Magikeren selv gir
med andre ord magien karakter. Så dersom man aksepterer begreper som magi, og
godt og ondt, som reelt eksisterende, kan man vel ikke se helt bort fra at det
har vært, vil være og vil bli magikere som utøver sin magi med onde og skadelige
hensikter. Om man aksepterer svart magi som begrep, må det
følgelig også finnes hvit magi, magi med utelukkende gode
hensikter? Likevel vil det å skille de to begrepene fra hverandre, bero på moral
og personlige preferanser.
Seremoniell magi
I arven etter Golden Dawn og Crowley utøves den praktiske delen av magien
gjennom seremoniell virksomhet. Seremoniell magi kan utøves av flere sammen
eller i ensomhet. Det er en akseptert, okkult teori at magi utøvd av flere
sammen, har større effekt; enn om den samme magi ble utøvd av de samme personer
– til samme tid – i ensomhet. Dette må man tro er noe av årsaken til at magi
tradisjonelt er blitt utøvd i samlende losjer.
I dag later det til å eksistere flere magiske losjer enn noen sinne. Mange har
sitt utspring i USA, men har spredd seg til Europa, og både Vesten og Østen har
fostret sine egne, magiske selskaper. Golden Dawn er eksempelvis til stede i en
rekke skikkelser. Det samme er ordener med rot i Crowleys magiske teori –
thelema. Blavatskys Teosofisk Samfunn lever videre.
Den seremonielle delen av magien kan anta mange former. Fra små
renselsesritualer utført i ensomhet i løpet av minutter, til kompliserte
innvielsesritualer som involverer mange aktører og rekvisitter, og som kan vare
i timevis. Seremonien kan også utføres for å påkalle det magikeren oppfatter som
eksistenser fra andre plan. Det være seg engler, demoner eller elementånder..
Seksualmagi faller også innenfor rammene av seremoniell magi. Her brukes samleie
rituelt i tempelomgivelser for å oppnå forandring i samsvar med viljen. |