|
- av Sapere Aude -
Praemonstrator i Isis-Urania
Tempel 1887 - 1897
Noen år er gått
siden
det ble bestemt å gjenopprette Ordenen av Det Gyldne Daggry i det
ytre, et hermetisk selskap hvis medlemmer lærer den okkulte
vitenskaps
prinsipper, og utførelsen av Hermes' magi; ettersom flere
eminente
adeptis bortgang i løpet av århundrets siste halvdel,
hadde
forårsaket et midlertidig opphold i arbeidet.
Fremst blant disse adepti var
Eliphaz
Levi, den største av moderne franske magikere; Ragon, forfatter
av flere klassiske bøker om okkulte temaer; Kenneth Mackenzie,
som
skrev frimurersk leksikon; og Frederick Hockley, berømt for sitt
arbeid med krystaller og sine manuskripter. Disse og andre samtidige
adepti
mottok sin kunnskap og kraft fra tilsvarende og endog dyktigere
forgjengere,
dog med en mer skjult eksistens. Flere av dem fikk også del i
doktrinene
og systemene innen teosofi, hermetisk vitenskap og høyere
alkymi,
av en lang serie utøvende arbeidere; hvis opprinnelse er sporet
til brødrene R.C. i Tyskland, en sammenslutning grunnlagt av
Christian
Rosenkreutz og hans brødre så langt tilbake som 1398.
Valentin Andrea, den tyske
teologen
og mystikeren, har i sine arbeider, publisert i og etter året
1614,
etterlatt oss en beretning om R.C. selskapets doktriner, og eksoteriske
ledelse. Men til og med gjenoppblomstringen av mystisismen var bare en
ny utvikling av de kabbalistiske rabbiers betydelig eldre visdom, og av
den hemmeligste kunnskap av alt: Egypternes magi, som Bibelen selv
forteller
oss at Moses, det jødiske systems grunnlegger, var innviet i.
Gjennom den hebraiske kabbala,
har
vi virkelig tilkommet mer av den gamle visdom, enn fra noen annen
kilde.
For det må huskes at hebreerne en gang ble opplært av
egypterne,
og på et senere tidspunkt av de kaldeiske vismenn fra Babylon.
Det
er for øvrig et meget merkelig faktum at de klassiske nasjoner,
den greske og den romerske, bare har overlevert den gamle magi i korte
glimt, hvilket er svært bemerkelsesverdig fordi grekerne tok
makten
over både Egypt og Rom, det greske imperium og jødenes
land.
Grekerne lyktes virkelig med å få del i egypternes
mysterier.
De elyseiske mysterier var kopier av de eldre og mer høytidelige
Isis, Osiris og Serapis seremonier, men manglet egypternes sanne
magi, og videre bevarer klassikerne bare svake glimt av selv de
elyseiske
hemmeligheter. Disse glimt tjener dessuten til å avdekke det
faktum
at de elyseiske elever var delvis uvitende om de isakske mysterier,
hvilket
bruken av ordene Knox Om Par, er et bemerkelsesverdig eksempel
på:
De kjente ikke betydningen av ordene, ordene var bare den greske inkantasjonen
av de virkelige egyptiske ord, hvis betydning har vært hemmelig i
århundrer.
Således er neofytens 0=0-grad
gitt egyptisk karakter og symbolikk. Videre i de høyere grader,
vil et oppmerksomt studium avsløre mye av kulturens kilde, og
illustrere
den avdøde Eliphaz Levis utsagn, mannen som gjennom sin kunnskap
og sitt arbeid atter har popularisert det okkulte studium.
Vår første orden
består
av en gruppe på fire grader neofyten kan få adgang til i
rekkefølge,
når tilbørlig godkjent av de høyst ærede
ledere,
og etter å ha vist å være i besittelse av
tilstrekkelig
dyktighet og kunnskap. Over de fire første grader, danner tre
grader
av adepti den andre orden; disse har myndighet til å innvie
studenter
i de lavere grader, og kan utstede fullmakter for templer som
eksempelvis
Isis-Urania. Men høyest av alle i dette eldste av systemer, er
de
store herskere over det hele, som hver for seg oppbærer og
regjerer
den tredje orden, de som innehar de tre magiske titler av heder og
overhøyhet.
Disse representerer sefirots overjordiske triade, og er
tilslørte
og utilnærmelige for uinnvidde, unntatt for lederne blant
våre
adepti. I tilfelle en ledig plass i den tredje orden, oppnås
denne
ettertraktede overhøyhet av den lærdeste leder og den mest
anerkjente adeptus ved forordning. G.D.s system er slik bygget på
sefirots dekade, de ti guddommelige utstrømninger, som vist i
hebreernes
gamle kabbala, hvis lærde var opplyst av den gamle verdens
høyere
magi. Gradene i den første orden vil vise seg å være
av hebraisk utforming, og med den tid brakt av åpenbaringen av Christos,
Tifaret, Microprosopus' skjønnhet, reflekteres kristen design i
de høyere grader.
Neofytens grad, og den 1., 2.,
3.
og 4. grad, som det herværende Isis-Urania tempel er autorisert
å
skjenke, etter passende eksaminasjon og godkjennelse i hvert tilfelle;
innehar ritualer og hemmeligheter mottatt fra de høyeste adepti,
plassert av dem i h. æ. frater 'S Rioghail Mo Dhreams varetekt,
en eminent kabbalist, hermetisk student og magister i Soc. Ros. in
Anglia,
for revisjon, og for å gjøre dem passende for dagens
engelske
studenter.
Alene ordene og
arbeidsmåtene
er revidert. Det sefirotiske systems fundament, og den forholdsvise
avhengighet
mellom systemets ulike deler; de hemmelige navn og referanser, er
urørt
og uendret fra det siffermanuskript som ble overlevert h. æ.
frater
Sapere
Aude, 5=6, (hvis motto den gang var Quod Scis Nescis), selv en adeptus
og honorær magus i Soc. Ros. in Anglia, noen år tidligere;
av en høyst eminent og opplyst hermetist (siden død),
hvis
titel var frater Five Momor Lethi. Han hadde i mange år
vært
i kontakt med prominente, britiske og utenlandske adepti, og kunnet
glede
seg over rikelig tilgang til Eliphaz Levis verker. Denne
manuskriptsamlingen
er siden blitt supplert med en variert samling manuskripter
hovedsakelig
i siffer, som enten er gitt eller lånt til templets ledere av
våre
kontinentale fratre og sorores.
Nevnte manuskripter gir adepti
som
forstår meningen i de okkulte hemmelighetene, evnen til å
utvide
ordenen av det G.D. i det ytre, selvfølgelig etter godkjennelse
av ledere av den andre orden.
Denne godkjennelse ble gitt av h. ć. soror Sap: Dom. Ast
i Tyskland: Fratre Quod Scis Nescis,
S Rioghail Mo Dhream og Magna est Veritas,1
Supreme Magus i Soc. Ros. in Anglia, ble tilbørlig instruert
å
videreføre ordenen i England, og dette tempel ble innviet som en
etterfølger til Hermanubis No. 2. Et tempel som hadde
opphørt
å eksistere, fordi alle lederne avled.
Tempel No. 1, Licht, Liebe,
Leben,
er en gruppe kontinentale mystikere, som ikke har hatt for vane å
utføre seremonier i åpen losje, men har overført
gradene
hovedsakelig privat, og i nærvær av bare to eller tre
medlemmer.
På grunn av dette er det ingen nøyaktige kartotek over
navn
og grad på alle medlemmene, og templets representanter
kommuniserer
med stor forbeholdenhet.
Ganske raskt etter opprettelsen
av
dette tempel nr. 3, ble det gitt tillatelse til å opprette Osiris
tempel nr. 4 i Weston Super-Mare, under ledelse av vår
høyt
ærede frater Crux dat Salutem, og England vest er overlatt i
hans
varetekt. Omtrent samtidig åpnet Horus tempel nr. 5, under
ledelse
av den høyt ærede frater Vota Vita Mea, i Bradford i
Yorkshire.
Disse tre templer har nå medlemmer ikke bare her til lands, men
også
i De Forente Stater, Hindustan, Palestina, Danmark, etc.
Det vil være passende om
jeg
nå gav dere navnet på vår orden på ulike
språk:
På hebraisk er titelen Chabrath Zerek Aour Bokhr, som betyr
selskapet
av daggryets skinnende lys. Mens latin fremdeles var i universell bruk
blant kultiverte personer, var navnet Aurora. På gresk, Eos Chryse.
På fransk L'Aude Doree. På tysk er titelen die Goldene
Dämmerung.
Jeg vil henlede oppmerksomheten
til
Rosenkreuzselskapet, som ble omorganisert av frater Robert Wentworth
Little,
en mysterienes student, assistert av frater dr. W. R. Woodman, kaptein
F. G. og dr. Kenneth Mackenzie. Dette selskap, som har forgreninger i
England,
Skottland og USA, fortsetter den rosenkreuzke form for innvielse,
overdratt
for hundre år siden til England, og nevnt av Godfrey Higgins, i
hans
berømte arbeid The Anacalypsis, or an attempt to withdraw the
veil
of the Satic Isis.
Frater Little studerte
arbeidene
til Levi, og var også en eminent frimurer. Det Rosenkreuzselskap
ledet av Little, ble med overlegg overveiende frimurersk. På den
måten brøt man forbindelsen med de mange eminente adepti
som
ikke hadde vært håndverkere.
Historien forteller oss om
herlige
mentale erobringer gjort av menn som Basil Valentine, Artephius,
Nicholas
Flamel, Pastellus, Petrus of Abano, Cardan, Gaffarelli, Jacok Bohen og
Robert Fludd. På samme tid ser ikke Rosenkreuzselskapet noen
verdi
i kvinners okkulte forskning. Dette er i så fall en fornyelse av
de gamle mysteriesystemer, de som eksempelvis fantes i templer til
Isis,
der prestinner og jomfruprofeter var fremstående tjenere.
Jeg ønsker sannelig
å
påkalle spesiell oppmerksomhet til det faktum at i de gamle
kodeskrevne
manuskripter; der henvisninger er gjort til fratre og sorores,
forekommer
i mange tilfeller ordene «han» og «hun». Dette viser at i eldre tider,
som i dag, steg kvinner til høy grad og ferdighet i ordenens
hemmelige
kunnskap.
Historien tier ingenlunde
stille
om kvinners suksess i okkult forskning. Nevnes kan Pernelle, Nicholas
Flamels
kone og samarbeidspartner, likeså Martine Bertheran, ledsager til
baron Jean de Chatelet, som døde omkring 1645, og om enken: Som
ble medstudent og inspirator for Johann Georg Gichtel, som i ettertid
symboliserte
henne som Sophia - himmelsk visdom, som ble berømt som teosofisk
mystiker, og som døde i 1700. Dagens okkultister trenger ikke
bli
minnet på den store hermetist og teosof, dr. Anna Kingsford, som
døden alt for tidlig berøvet oss. Hun var så
sannelig
opplyst av lysets sol, og ingen som har hørt henne foredra,
eller
diskutere de hemmelige doktriner, vil noensinne glemme hennes kunnskap,
hennes veltalenhet, skjønnhet, eller hennes eleganse. Eller
madame
Blavatsky, lederen av Teosofisk Selskap, den esoteriske buddhismes
moderne
profet. Intet okkult system, uansett hvor ulik den foretrukne vei til
visdom
er, kan i henne unngå å gjenkjenne en mesterhjerne i en
kvinnes
kropp.
Soc. Ros. i Anglia er, i noen
grad,
eksoterisk i de lavere grader, dets anliggender ivaretatt av adepti (en
indre sirkel) som fortsatt besitter R.Cs hemmelige kunnskap, dessuten
det
engelske selskaps spesielle, skjulte og hemmelige informasjon. Et
selskap
adskilt fra GD, selv om de beveger seg langs parallelle linjer.
Soc. Ros. og dets forgreninger
i
flere land, og G.Ds orden, har begge samme opphav og forgjengere. Det
ene
utviklet til et maskulint og frimurersk system, mens Det Gyldne Daggry beholdt den gamle og mer utbredte basis, å motta alle bona fide
studenter,
rike eller fattige. Og uten hensyn til kjønn og uten å
blande
seg opp i andres søken, på likefot, lede sanne og
tålmodige
studenter, som kan ville, våge, lære og være stille
til
summum bonum, sann visdom, og
perfekt
lykke.
Leksjon gitt av William Wynn
Westcott, i studielosjer til neofyter og zelatores
1W.
W. Westcott, S.L. MacGregor Mathers & W.R. Woodman (o.a.) |