Geomanci er kanskje noe av det mest esoteriske
man kan ta fatt i av spådomskunster. Geomanci kan omtrent ikke
brukes
til noe. Bortsett fra til å utvikle operatørens intuisjon.
Her er kunstarten til gjengjeld perfekt, dersom man tar tiden til hjelp
og gjør sine geomancispådommer til noe mer enn
overflatekunnskap.
Geomanci går i korthet ut på å
spørre selve jorden om svar på ens spørsmål. Kunstarten krever transe. Om man skal
utøve
geomanci på noen resultatrettet måte, må man ha evnen
til å høre en rytme utenfor den dagligdagse virkelighet.
En
jordens melodi hvis beat blir nedfelt i en spådom på et
geomanciskjema.
I geomanci er det i alt seksten figurer. Disse
har alle sitt spesifikke navn, utseende og betydning. Hver figur
består av fire linjer. Hver linje har enten ett eller to punkter.
Fra venstre øverst: Populus, Via,
Fortuna
Major, Fortuna Minor, Caput Draconis, Cauda Draconis, Rubeus, Albus,
( 2. rekke f.v.:) Conjunctio,
Carcer, Laetitia, Tristitia, Puella, Puer, Acquisito, Amissio.
Hva slags figurer man kommer frem til i en
spådom,
bestemmes av en form for automatskrift. Utgangspunktet er å komme
frem til fire figurer, med i alt seksten linjer. Derfor - når man
befinner seg der hvor jorden selv taler; - uten å telle; lager
man
seksten linjer under hverandre, bestående av et visst antall markeringer. Streker,
punkter, prikker - hva nå enn operatøren måtte
foretrekke.
Dersom antall markeringer på linjen er et likt tall, gir det to
punkter.
Om antallet skulle være ulikt - odde; gir det ett punkt. Ens fire
første
linjer danner første figur; de fire neste den andre og så
videre, til man har kommet frem til i alt fire geomancisymboler.
På
et geomanciskjema har man nå fått frem de fire
mødre.
1. figur:
|||||||||||||||| |
= 16 - gir |
|
|||||||||||| |
= 12 - gir |
|
|||||||||||||||||| |
= 18 - gir |
|
||||||||| |
= 9 - gir |
|
som gir figuren
"Tristitia".
En geomanci-spådom består av
totalt femten
figurer. De fire mødre er utgangspunktet for de resterende 11.
Det
er bare for å danne de fire mødre man tar i bruk
automatskrift.
Det er verdt å dvele litt ved den
tilstand
operatøren må sette seg i når man skal fremskaffe de
fire mødre. Det er selvfølgelig ingen sak å sette
seg
ned med blyant og papir, og fylle seksten linjer med et visst antall
markeringer hver.
Man kan til og med telle, og dermed bestemme seg for hva utfallet skal
bli
på forhånd. På denne måten er det naturligvis
ingen
vits i å praktisere geomanci. Skal man jukse og bedra, finnes det
langt mindre gjennomskubare metoder enn geomanci.
Man må med andre ord greie å hensette
seg i en tilstand av den totale lytten, dersom man skal få noe
dypere
ut av sine geomanci-spådommer. Det finnes mer eller mindre
vidløftige
måter å nå en slik situasjon på. Noen vil
foretrekke
rituelle tilnærmingsmetoder, med renselser og påkallelser.
Andre vil stole på at den meditative styrke i seg selv er sterk
nok
til å motta det budskap som måtte finnes der ute. Metoden
blir
således å formulere et spørsmål, og så
høre
etter om det finnes et svar. Svaret noteres ned på de seksten
tilmålte
linjer. Og de fire mødre fremkommer etter sin natur etter
antallet
markeringer på hver linje. Et likt tall gir som sagt to punkter,
et ulikt tall ett.
De fire mødre:
Fra de fire mødre setter
operatøren
sammen de fire døtre. Den første datteren fremkommer
ved
å ta alle førstelinjene fra de fire mødrene, og
sette
sammen til en figur.
Andrelinjene settes sammen til den andre datteren
(figur nr. 6), og på samme måte blir alle tredjelinjene
til figur 7. Se eksempelet under:
De fire mødre og
de fire
døtre:
De fire neste figurer kalles «nevøer».
Den
første nevøen (9. figur) får man ved å legge
sammen linjene i mor1 og mor2. Linje 1 i mor1 pluss linje 1 i mor2.
Likt
tall eller odde? Deretter andrelinjene. Likt eller odde tall? Figur 9s
fire linjer kommer således frem som en syntese av mor1 og
mor2.
Nevøen som er 10. figur dannes fra linjene i mor3 og mor 4.
Datter1
og datter2 legges sammen til skjemaets 11. figur, mens den siste
nevø
og den tolvte figur er syntesen av datter3 og datter4.
De fire mødre; de fire døtre og
de fire
nevøer:
Spådommen og geomanciskjemaet fullbyrdes
så med høyre vitne, venstre vitne og dommeren. Disse
figurer
fremkommer på samme vis som nevøene. Høyre vitne
finnes
ved å legge sammen linje for linje i figurene 9 og 10. Venstre
vitne
er syntesen av figur 11 og 12, mens dommeren er syntesen av de to
vitner.
Når skjemaet så er ferdig satt opp,
skal man begynne tolkningen. Dette er intet enkelt arbeid. Det er ingen
detaljert betydning knyttet til hver figur. Betydningene er tvert om
vage,
tvetydige og kortfattede.
Dess mer diffus en vitenskap er, dess
flere
forsøk
vil det bli gjort på å gjøre den mer eksakt. Dette
er
tilfellet med geomanci. Fordi eksempelvis figurene Albus og Rubeus
har tradisjonelle spådommer som henholdsvis «hvit, lys, vakker»
og
«rød, rødlig; fare», er de tolv figurene som
utgjør
mødre, døtre og nevøer blitt knyttet til himlens
tolv
hus siden Cornelius Agrippas tid (Agrippa: 1486-1535). Ikke etter en
opplagt
mal. Neida. Så finurlig som mulig. Ramset opp blir det bare
forvirrende.
Plassert i et geomanci-skjema blir det en smule mer oversiktelig.
M |
D |
N |
10. hus
|
11. hus
|
12. hus
|
1. hus
|
2. hus
|
3. hus
|
4. hus
|
5. hus
|
6. hus
|
7. hus
|
8. hus
|
9. hus
|
En slik kobling skulle støtte
tolkningsmulighetene,
og dermed gi mer tydelige spådommer.
Men geomanci er vagt. Det er meningen
det skal være vagt. Det er meningen at operatøren skal
måtte
strekke sine intuisjonelle ferdigheter til det ytterste.
Dersom man ønsker mer presise
spådomsinstrumenter
tar man i bruk tarot eller astrologi. Det er om man ønsker
å
utvikle sin intuisjon til en pålitelig stemme, man vender seg til
geomanci. |