detgyldnedaggry.comKunnskapsleksjonene Andre leksjon |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Alkymien lærer at det er tre prinsipper, nemlig:
Metallene tilknyttet planetene er:
I alkymistiske tekster kan man støte
på termene som følger. Termene og deres betydning er:
Det hebraiske alfabet
Hver hebraiske bokstav representerer et nummer og en betydning. Fem bokstaver har ulik form og også ulik numerisk verdi når skrevet i slutten av et ord. Disse kalles finaler. Av disse finaler er mem særegen ved å være den eneste rektangulære bokstaven. De andre fire - kaf, nun, peh, tzaddi - har lange haler som skal komme under linjen som vist (se tabell under). Noen ganger skrives en bokstav ekstra stort, for å markere at dens numeriske verdi er forhøyet; som at en svært stor alef har verdien 1000, en svært stor bet 2000, og så videre. Når man skal øve seg på å skrive hebraiske bokstaver gjør studenten klokt i å benytte et linjert ark. Husk også at disse bokstaver skrives fra høyre mot venstre. Ordenen lærer også at disse er hellige symboler og at de derfor skal skrives med omhu. Tabell over bokstaver som endrer form når de forekommer i enden av et ord: Finaler
Dagesh er en prikk eller punkt plassert i noen av de hebraiske bokstavene. Den endrer bokstavens lydverdi. I moderne hebraisk skrift representerer den en vokal. Dagesh er ikke i bruk hos oss. S.R.M.D fastslår at det er en senere oppfinnelse for å standardisere uttale. De hebraiske kabbalister refererte de høyeste og mest abstrakte ideer til guddommelig utstrømning. Det er ti utstrømninger. Hver og en er en sefira, i flertall sefirot. Når arrangert på en bestemt måte, former de det som blir kalt Etz Chayim eller Livets Tre. Etz Chaim eller Livets Tre
Pentagrammets lille ritualeI enkelte kretser er pentagrammet, eller femarmede stjerne, betraktet som et «ondt» eller demonisk symbol. Tvert om, med spissen opp representerer det åndeliggjøringen av menneskets elementale aspekter. Enkelte moderne1 grupper har bestemt seg for å snu pentagrammet, ikke med «onde» hensikter, men for å indikere at det er et forandringssymbol. Andre grupper, som faktisk er «onde» har lånt pentagrammet som sitt hederstegn. Dette har intet å gjøre med ordenens bruk av pentagrammet. Pentagramritualet i bruk Når du trekker pentagrammet; gjør det stort. Når du trekker det forvisende pentagram, strekk armen utover til midt ute for venstre lår. Sving så skrått opp til toppen rett over hodet. Fra der beveg armen ned til midt ute for høyre lår, så opp i høyde med venstre skulder, rett over mot trekkes høyre skulder og vend tilbake til startpunktet ved venstre lår. Det påkallende pentagram skal trekkes nøyaktig motsatt, ved å begynne på toppen og skrå ned til punktet utenfor venstre lår. Jeg har ofte blitt bestyrtet når studenter som har besøkt meg ved enkelte anledninger, trekker bittesmå pentagrammer, omkring 15 centimeter høyt foran ansiktene sine.
Ordenen tilråder at pentagramritualet brukes som en form for bønn. Det påkallende pentagram om morgenen, og det forvisende pentagram om kvelden. Navnene som vil bli gitt etterpå bør uttales mens pusten vibrerer eller nynner det så mye som mulig. Prøv å føle at hele kroppen pulserer og sitrer mens vibrasjonsbølgen rettes mot kvadrantens ender. Det sies at det forvisende pentagram kan benyttes som beskyttelse mot negative, psykiske tilstander i både deg selv og andre. Lag et mentalt bilde av din bekymring eller engstelse og formuler bildet foran deg. Projiser det bort fra deg med neofytens salutterende tegn, hindre dets tilbakekomst med stillhetens tegn. Forestill deg så formen i den østlige kvadrant foran deg, og utfør pentagrammets renselsesrituale for å ødelegge den. La så sinnets øye se den oppløse seg på utsiden av din flammering. Videre kan det brukes
som en øvelse i konsentrasjon. Sittende eller liggende i meditasjonsstilling,
forestill deg selv stående, kledd i robe mens du holder en dolk. Projiser din
bevissthet inn i dette mentale bilde av deg selv. Når du er der, gå øst. Føl deg
der ved å berøre veggen; åpne øynene, trampe i gulvet, etc. Hvordan utføre ritualet Ha en ståldolk eller
kniv i høyre hånd, vendt øst: Ordet Amen betyr i tillegg enden, slutten. Det er blitt assosiert med Ammon den skjulte. Det er også et notarikon av tre hebraiske ord, Adonai Melekh Neh-eh-mon, som betyr den trofaste herre konge. Vendt øst, lag et svært stort påkallende pentagram, som vist over. Når utført; støt dolkespissen til pentagrammets senter og vibrer det guddommelige navn YHVH (Yod, Heh, Vau, He), mens du forestiller deg at stemmen din bærer vibrasjonen til øst i Universet. Hold kniven ut foran deg og flytt til syd. Trekk pentagram og vibrer det guddommelige navn Adonai. Gå til vest, lag et stort pentagram igjen og vibrer Eheieh. Flytt til nord med armen som holder dolken utstrakt. Lag et stort pentagram og vibrer Agla. Vend tilbake til øst, og fullfør alltid din sirkel ved å bringe dolken til det første pentagrammets senter. Stå nå med armene utstrakt i korsets form og si: Foran meg Rafael, Si så: Foran meg
flammer pentagrammet. Utfør igjen det kabbalistiske kors som i begynnelsen. For renselse blir det samme ritualet brukt med det forvisende pentagram. Alkymistiske tilknytninger på Livets Tre
Elementalenes fire ordener er:
Dette er de essensielle, åndelige vesener som kalles på for å prise Gud i Benedicite Omnia Opera. Kerubim er YHVHs levende krefter på det materielle plan, og de fire elementers presidenter. De opererer gjennom de faste eller kerubiske tegn i Zodiaken og er således symbolisert og tillagt:
Tetragrammaton betyr det firfoldige navn (YHVH) og refererer til Guds ikke utalbare navn symbolisert ved Jehovah. Renselsens vannfat refererer til Binahs Vann, den feminine kraft reflektert i skapelsens Vann. Brennofringens alter for ofring av dyr symboliserer Qlipot eller onde demoner fra planet tilstøtende og under det materielle univers. Det peker på at våre lidenskaper bør ofres. (Dette betyr ganske enkelt at ens pasjoner skal være under kontroll av viljen, som påpekt i manuskriptet kalt Om sjelens renselse.) Røkelsesalteret i tabernaklet var belagt med gull. Vårt er sort for å symbolisere vårt arbeid, som er å separere det filosofiske gull fra materiens sorte drage. Qlipot er vesenene (noenganger omtalt som «onde») under Malkut, og de dødes skjell. Qlipot på Livets Tre
Treets alterdiagram Alterdiagrammet viser de ti sefirot med forbindende stier, nummerert og navngitt, og slangen som snor seg omkring hver sti. Rundt hver sefira er skrevet navnet på guddommen, erkeengel og englekor. De 22 stier er bundet sammen av Visdommens slange. Den forener stiene, men berører ingen av sefirot, som er lenket sammen av det flammende sverd. Det flammende sverd er formet av Livets Tres naturlige orden. Det ligner et lynglimt.
Visdommens slange De to søylene på hver side av alteret representerer:
Kabbalaens fire verdener Kabbalistene tenkte seg eksistens på fire plan mellom Gud og mennesket. Disse er:
Assiah, materiens verden, mennesket, shell og demoner er delt i ti hus eller himler. Disse er:
Noen tarotkorrespondanser Den tradisjonelle
tarot består av en stokk med 78 kort satt sammen i fire suiter (symboler på de
fire verdener omtalt ovenfor) med 14 kort i hver, sammen med 22 trumf eller
Store Arkana, som forteller sjelens historie. De fire suiter er: Stokker som tilsvarer ruter
1Moderne i
1888-perspektiv. |