Alle vitenskapers mor
Det
er - fra en okkultists synspunkt - helt legitimt å betrakte alkymi som alle
vitenskapers mor. Inntil renessansen var det i realiteten intet skille mellom
alkymi og medisin, alkymi og kjemi, alkymi og fysikk. Men renessansen innebærer
et tidsskille. Med opplysningstidens komme, ønsket vitenskapsmenn (tror de
fleste var menn) å skrelle bort all overtro og religion fra sitt virke. Og bare
konsentrere seg om det som kunne måles, veies og erfares gjennom kontrollerte
forsøk.
Å gi alkymien noe konkret opphav blir bare
spekulasjoner. Man kan tenke seg at den spede begynnelse fant sted da mennesket
begynte å interessere seg for å blande ting sammen, og å skape noe nytt ut av
blandingen. Den første «vitenskapelige» utvikling av alkymien fant sted i
strøket som nå er blitt til Hellas, altså i antikkens Athen og de
omkringliggende, hellenske bystater. Fra da av var alkymi et universitetsfag.
Men så kom renessansen. Det ble plutselig ansett
som overtro å mene at man kunne lage gull av bly. At man kunne eksperimentere
seg frem til «livets eliksir», eller «filosofenes stein». Den medisin som skulle
kurere alle sykdommer, og gi besitteren av hemmeligheten den pure ungdom
tilbake. Slike holdninger ble avskrevet som uoppnåelige og urealistiske
drømmerier. (Paradokset er at vi trengte renessansen. Vi trengte
Kopernikus (1473-1543) og Galilei (1564-1642) [som i ny parentes bemerket begge
drev med astrologi], for å riste av den datidige religions grep om både
verdensbilde og spirituell utvikling.)
Denne holdning til alkymiens læresetninger - at
det bare er symbolsk at man gjennom spirituelt og fysisk arbeid kan frembringe transformasjoner og
vidundermedisiner - er blitt så utbredt at det selv
mange okkultister ser på alkymiens teorier og påstander som allegorier:
Blyet
er ditt sinn bundet av hemninger og
nevroser.
Gullet er ditt sinn transformert til kunnskap og visdom.
Og oppfatningen blir sjelden etterprøvd med alkymistiske eksperimenter. I første
rekke fordi de som har interessert seg for det okkulte de senere hundreårene,
ikke har vært spesielt bemidlet. Det er nemlig dyrt å drive på som
alkymist. Man trenger for eksempel tilgang på et rimelig godt utstyrt
laboratorium. Så om man ikke har sitt normale arbeidssted en slik plass,
eventuelt gode bekjentskaper, kreves investeringer av et visst omfang for å være
istand til å lete etter de dypere hemmeligheter ved praktisk alkymi. Men ett av
de alkymistiske dogmer har jo vært at de teoretiske, åndelige studier, og de
fysiske, alkymistiske eksperimenter, påvirker hverandre gjensidig, og således
påskynder den generelle, spirituelle utvikling.
De fire elementer
De
fire materielle elementer er basis for all
alkymi.
Tanken om de fire elementer dukket opp på den tiden alkymien drev
og utviklet seg i antikkens Athen. Aristoteles (384-322 f. Kr.) mente at alle kropper
besto
av ulike blandinger av kaldt, fuktig, varmt og tørt. Disse
egenskaper
knyttet han til de fire elementer; vann, luft, ild og jord.
De
gamle alkymister sa: «Den Ene ble to ved
polaritetens
lov, som er åpenbart i de tre essensielle, som finnes i de fire
elementer,
hvori formidles Kvintessensen, som ikke er av de fire, men av de tre».
Av dette fremgår at alkymistene mente det
fantes én grunnleggende essens - kalt prima materia - i alle skapte
ting.
En slutning man da kunne trekke, var at tingenes forskjellighet kom av
måten
de var satt sammen på. De besto med andre ord av én grunnleggende
essens og de fire elementer i ulik mengde.
Dersom man kunne redusere en substans til dens
prima materia; burde man kunne få andre substanser ved å
tilsette
elementer i nye mengder? Så om man reduserte bly til prima
materia,
skulle gull kunne være en mulighet om den riktige blanding
elementer
ble tilført.
De
tre essensielle er svovel, kvikksølv
og salt. Disse må ikke tenkes på i sine strengt materielle
og kjemisk-fysiske tilstander. De tre essensielle er noe mer. Svovel er
sjelen,
bevisstheten, solen. Kvikksølv er den vitale livskraft,
ånd,
de vises vann. Dersom svovel gir gullet farve, gir kvikksølv det
dets glans. Salt er all materies kropp, det grunnleggende prinsipp bak
alt fast og solid. Salt er det medium hvori svovel og kvikksølv
kan blandes.
Alkymistene søker dette kjemiske bryllup.
Kvintessensen
- prima materia - er
kvikksølv.
«Filosofenes stein» lages av kvikksølvet fra mineralriket. Med
denne
steinen kan man lege alle sykdommer. «Filosofenes stein» kan også
føre
til en plutselig og total bevissthetsendring.
Og
har så noen beviselig laget gull av
noe
annet enn gull? Bortsett fra alkymistene i sine fortellinger? Visstnok i 1941.
Da fysikerne Sherr, Bainbridge og Anderson omdannet en radioaktiv
kvikksølvisotop
til gull. En lineær akselerator var nødvendig for å
lykkes. Slik at verdien av det fremkomne gull ikke var i nærheten
av å dekke kostnadene ved eksperimentet. Men det ble
gjort.
Alkymi
er åndens utvikling gjennom praktisk arbeid
Alkymistens
hensikt er å skynde på
evolusjonen.
Skynde på den spirituelle vekst i alle Guds skapninger.
Alkymistene
tror at alle ting utvikler seg, og kan påvirkes. En
alkymists
oppgave er å ta vare på sine omgivelser, og å lette sine medmenneskers lidelser. Alkymistens
fremste
redskap i så måte er seg selv.
Den
mirakuløse forvandlingen fra bly til
gull, blir sett på som en prosess med
å
transformere sitt sinn. Nå hevder en rekke alkymister at deres
laboratoriearbeid
- ikke nødvendigvis for å lage gull - automatisk
fører
til en renselse av sinnet. Kontakt med de dypere lag av både
følelser,
intuisjon og forståelse. Så derfor er alkymister fortsatt
alkymister.
Kanskje forsøker de å lage «filosofenes stein»? På veien dit; lager
imidlertid mange
alkymister medisiner både fra mineral- og planteriket. Og
her tror alkymistene at arbeidet formelig adler mennesket. Ens indre
arbeid
blir hjulpet på vei av ens ytre handlinger.
C. G. Jung
Det
var alkymiens potensial innen
åndelig
søken som tiltrakk psykiateren Carl Gustav Jung. Den sveitsiske
vitenskapsmannen ble født samme år som Aleister Crowley,
og
det året Eliphas Levi døde. I 1875. Hans interesse for
dybdepsykologi
og følgelig menneskelig forandring basert på kunnskap og
forskning,
hadde ført ham inn på det gnostiske spor.
Til Jungs fortvilelse var det imidlertid ikke
mange gnostiske verker å få tak i på hans tid. Og de
viktigste av dem var 1700 - 1800 år gamle og mer...
Jung fant en vei inn i gnostikernes kunnskapsbase
gjennom alkymien. Jung skrev: «[Alkymien] var den historiske
forbindelse
med gnostisismen. Og derfor eksisterte det en kontinuitet mellom fortid
og nåtid. Knyttet til middelalderens naturalfilosofi, var
alkymien
broen inn i - på den ene siden - fortiden og gnostisismen;
og på den andre - inn i fremtiden, til det ubevisstes moderne
psykologi».
Jungs
interesse for alkymi gjorde at han i
1941
publiserte verket Psykologi og alkymi. Han har også skrevet den
alkymistiske boken Mysterium Coniunctionis. I tillegg holdt han mange
forelesninger med alkymi som tema. Flere av disse er trykket som essays
rundt om i hans samlinger. Carl Gustav Jung arbeidet med alkymi fra
omkring
1912 til sin død i 1961.
Jung så for seg et stort psyko-fysiologisk
mysterium, som de eldste alkymister kalte unus mundus - en verden. Jung
trodde: «Ved all værens rot, er en tilstand hvor det fysiske og
det
spirituelle møtes i en overskridende enhet. Synkronistiske
fenomener,
og andre fysiske og psykologiske hittil uforklarte mysterier; kommer
tilsynelatende
fra denne forenende tilstand. Det er mer enn sannsynelig at denne
mysteriøse
tilstand er arketypenes sanne hjem. De projiserer seg inn i psykens
rike,
men har i realiteten tilhold et annet sted».
Golden
Dawn og alkymi
I
Golden Dawn het det at man ikke kunne være
en god alkymist uten å være en god kabbalist. Man ble ikke
en god kabbalist dersom man ikke var en god magiker. Og man ble ikke en
god magiker uten en bakgrunn i astrologi.
I
The Hermetic Order of the Golden Dawns lavere grader (1=10 - 4=7) kunne
studentene
lese om alkymi i flying roll nummer 7, skrevet av William Wynn
Westcott.
Denne tok for seg alkymiens historie og alkymistiske fenomener.
Westcott
skrev blant annet: «L'Biblioteque Imperial i Paris sies å eie det
eldste kjente alkymistiske skrift; av Zosimus fra Panapolis, skrevet
på
gresk omkring 400 e.Kr., med navnet Den guddommelige kunst å
lage
gull og sølv. Den nest eldste alkymistiske traktat vi
kjenner
er av Aeneas Gazius, skrevet på gresk omkring 480 e.Kr».
Westcott
skrev videre:
«Når det gjelder materiell alkymi, hevdet
bare få professorer å ha lyktes, og de fleste av dem mistet
livet av den grunn. Intet menneskes liv ville vært trygt, eller
blitt
tolerert - selv i dag - som lyktes med transmutering (i.e.: forvandlet
bly
til gull), og bekjente det. Jeg er fullstendig overbevist om at
transmutering
av de lavere metaller til gull og sølv er mulig, og at det ofte
er blitt gjort. Men ikke ved kjemi alene, men ved å bringe
viljens
handling, makt over naturens og tingenes sjel, i overensstemmelse med de
fysiske prosesser. Noe som bare kan tilføres gjennom et rent liv
og adeptens trening».
«Alkymisten gjorde kunnskapen kjent og oppmuntret
eleven til fremfor alt å søke etter tre ting: Den røde eliksiren for å forvandle
basemetaller til gull. Den hvite eliksiren for å forvandle basemetaller til
sølv. Eliksir vitae for å gi til planter og dyr; for å intensivere livet,
forlenge det og ekspandere det».
«Men
som sagt - jeg tror det er bortkastet
å
bruke tiden på rene kjemiske eksperimenter. Å utføre
alkymistiske prosesser, krever en simultan operasjon på
astralplanet
sammen med den fysiske. Dersom du ikke er kyndig nok til å handle
gjennom viljestyrke, så vel som ved varme og damp; med livskraft
og
med elektrisitet, vil det ikke bli noen adekvate resultater». (sitat
slutt.)
I
dokumentet Z-2 har Mathers skrevet et
alkymistisk
rituale (sammen med en rekke andre magiske ritualer ). Ritualet er
absolutt
for viderekommende. Det er forholdsvis langt og innviklet dersom man
ikke
er godt kjent med ritualers rytmikk og syntaks.
Utover
dette var det alkymistiske innslag i
Golden
Dawn av symbolsk art. Alkymien bidrar nemlig sterkt til vår felles
symbolverden (elementsymboler, astrologisymboler, kjemiske symboler; som
fortsatt er i daglig bruk).
Og er som sådan svært viktig. Noen alkymistisk praksis ble ikke oppmuntret
i Golden Dawn.
|